Frisæt skolen, men hvordan?
Hvordan den dumpefri og linjeopdelte danske skole frisættes? Kom forbi og se de konkrete og detaljerede forslag i “Skolemiraklet 2030” og på hjemmesiden Mellemskolen.net.
For den danske skole adskiller sig desværre på alt for mange områder fra andre lande:
• Den er en udelt enhedsskole efter sovjetisk model, hvor resten af verden har todelte skoler, en primærskole for børn og en sekundærskole for unge.
• Den bruger ikke som andre lande trygge og varme hønemorlærere de første skoleår.
• Den bruger modsat resten af verden næsten ingen skriftlige prøver, kun dumpefri mundtlige.
• Den bruger terminskarakterer, der kun må medtage aktivitet ugen før og ikke i terminen.
• Den har modsat resten af verden ingen læreruddannelse på universiteter. Folkeskolens lærere (og for mange vikarer) er uddannet udenfor. Gymnasiets lærere modtager kun faglig uddannelse.
• Den bruger stavnsbånd til stamklasser, hvilket medfører ti veldokumenterede plager: Støj, mobning, fravær, bundkarakter, snyd, druk, flugt, vikarer, mistrivsel da pigerne ringeagter drengene, der er to år bagud i modenhed, samt en affolkning med et for lavt fødselstal.
• Den er dumpefri, da dumpe-grænsen ved afgangsprøven i matematik er meget lav, 16% og 25% i folkeskolen og på gymnasiet.
Måske burde en skolingskommission ledet af OECD bedes om at nytænke dansk skoling hele vejen fra førskole til forskerskole byggende på OECD’s Learning Framework 2030, hvori det hedder, at fremtidens skole skal ”forpligte sig til at hjælpe den unge med at udvikle sig til en hel person, der kan udnytte sit potentiale og bidrage til at forme en fælles fremtid. For at gøre den unge til aktør skal skolen anerkende den unges individualitet.”
Detaljer på YouTube: Linjeopdelt eller blokopdelt skole og Stop affolkningen med en individ-rettet skole og Individ-rettet og talent-udviklende 2030 skole.
Deltagende forfattere
Standplads
C1-018C